De 7 gangen naar Oordeelvrij Leiderschap

Dé lezing voor leidinggevenden in de horeca/ hospitality die leidt tot gedragsverandering. 

Aangezien ik zelf uit de horeca kom heb ik extra affiniteit met deze prachtige branche.

De 7 Gangen naar Oordeelvrij Leiderschap” is een interactieve en humoristische keynote, speciaal afgestemd op de horecabranche. In een dynamische presentatie neem ik leidinggevenden mee langs zeven essentiële stappen – van amuse tot dessert – die zorgen voor een sterk, betrokken en oordeelvrij team. Ik ga in op herkenbare horeca-uitdagingen zoals tijdsdruk, snelle beslissingen en conflictvermijding, en laten zien hoe je als leider een veilige en open werkomgeving creëert waarin medewerkers floreren. Dit zorgt niet alleen voor minder stress en betere samenwerking, maar ook voor blije gasten en een succesvol bedrijf!

Deze keynote zit vol met:

  • Voorbeelden/Anekdotes
  • Video’s (met bijzondere acteurs)
  • Concrete tips
  • Theoretische onderbouwing
  • Humor! 

 

Onderwerpen die aan bod komen tijdens deze keynote:

“De 7 gangen naar Oordeelvrij Leiderschap”:

🔹 Hoe oordelen ons brein beïnvloeden – Waarom we (onbewust) labelen en hoe dat doorwerkt op de werkvloer.

🔹 De impact van aannames – Hoe verkeerde aannames leiden tot misverstanden, roddels en gedoe in teams.

🔹 De gevaren van ‘wij-zij’-denken – Hoe snelle conclusies de samenwerking verstoren en hoe je dit doorbreekt.

🔹 Veiligheid & vertrouwen in teams – Waarom psychologische veiligheid cruciaal is en hoe je die creëert.

🔹 Feedback zonder frictie – Hoe je feedback geeft zonder dat het weerstand of angst oproept.

🔹 Oordeelvrij communiceren – Praktische tips om open gesprekken te voeren en écht te luisteren.

🔹 Hoe je als leidinggevende het goede voorbeeld geeft – Acties die direct zorgen voor meer verbinding en minder ruis in je team.

 

Van amuse tot spoom, kaasplankje en koffie met likeur, laat je meenemen door deze palet van smaken die je leiden naar oordeelvrij leiderschap en dus minder verzuim en verloop! 

Waarom deze keynote?

Herken je dit ook?

Je loopt door het restaurant en je voelt de spanning. Collega’s praten wel met elkaar, maar er lijkt altijd iets onder de oppervlakte te borrelen. Er is onbegrip voor elkaars gedrag en dat zorgt voor irritaties en frustraties die niet worden uitgesproken. Het ontbreekt gewoon aan werkgeluk. Duidelijk. 

Mensen oordelen snel over elkaar, vaak zonder de moeite te nemen om de ander echt te begrijpen. 

Herken je dit?

  • In teamoverleggen zijn er duidelijk spanningen en wordt er vaker over elkaar gepraat dan met elkaar. Feedback wordt als een aanval gezien in plaats van een kans om te groeien. Complimenten? Die blijven vaak ongezegd, terwijl kritiek juist sneller wordt gedeeld. Zo jammer, want een compliment kan zo fijn zijn.
  • Deze negatieve sfeer zorgt ervoor dat een team niet functioneert zoals het zou moeten. De productiviteit daalt, het ziekteverzuim stijgt, en het verloop is hoger dan je zou willen. Het meest pijnlijke? Je ziet dat deze rotte sfeer ook gasten afschrikt. Ouch.. niet de bedoeling toch?
  • Als leidinggevende zie je dit gebeuren, maar je hebt geen idee hoe je deze vicieuze cirkel kunt doorbreken. De gevolgen zijn duidelijk: een team dat uit elkaar valt, doelen die niet worden gehaald, en een bedrijfscultuur die steeds verder afbrokkelt. Auw…Zonde toch?

Tijd om op zoek te gaan naar werkplezier, werkgeluk, zodat je team happy is, langer bij je blijft werken en zich minder vaak ziek meldt. 

Inge van DompzelaarGeneral Manager Landgoed de Horst
Lees verder
Het persoonlijke verhaal van Joske over oordelen en aannames was indrukwekkend en indringend. Het gaf op krachtige wijze de impact van verkeerde aannames weer.

Wat zijn de gevolgen van mijn verhaal?

In mijn verhaal haal ik verschillende voorbeelden aan over aannames en oordelen. Ook geef ik tools mee over hoe je een veilige werkomgeving kunt creëren. Dat doe ik aan de hand van een 7 gangen diner. 

Na mijn verhaal zul je zien dat:

  • Leidinggevenden minder snel gaan oordelen
  • Sneller het gesprek met hun team durven aangaan
  • Meer hun aannames zullen checken
  • Sneller eerlijke feedback durven geven aan hun team
  • Meer openstaan voor andermans perspectieven
  • Oordeelvrijer zullen luisteren dan eerst
  • Gasten dit ook gaan merken!

Waarom juist IK jouw team goed kan helpen

Ik heb uit eigen ervaring geleerd hoe pijnlijk oordelen en aannames kunnen zijn. Na de moord op mijn broer werd mijn familie geconfronteerd met nare oordelen. Oordelen kunnen pijn doen. We realiseren ons vaak niet hoeveel impact onze woorden en acties kunnen hebben op een ander. 

Omdat ik merk dat we steeds sneller oordelen in de huidige maatschappij én ik dat ook terugzie op de werkvloer, heeft dit mij geïnspireerd om anderen te helpen dit gedrag te doorbreken. 

Met mijn unieke aanpak creëer ik een omgeving waarin openheid en begrip centraal staan. Door mijn 25 jaar ervaring als docent, scheidsrechter, trainer en teamcoach weet ik als spreker ook goed de interactie aan te gaan en is dit zeker geen ‘zendpartij’.

En extra bonus is dat ik uit de horeca kom en donders goed weet hoe het werkt op de vloer…

Voor welk horeca bedrijf is deze lezing bedoeld?

Deze sessie is perfect voor:

  • Bedrijven die hun leidinggevenden meer oordeelvrij willen laten communiceren en leidinggeven.
  • Leidinggevenden die streven naar een positieve werksfeer.
  • Managers die willen groeien in begrip en samenwerking.

     

Deze sessie is minder geschikt voor:

  • Organisaties die geen interesse hebben in verandering.
  • Bedrijven die geen waarde hechten aan teamdynamiek.

De investering in een verbeterde werksfeer

Over mij

Toen ik nog in loondienst werkte, ergerde ik mij regelmatig aan collega's. Ik had een collega die altijd, echt altijd te laat kwam bij een vergadering. En waar ik moeite mee had, was als een collega bij elke suggestie beren op de weg zag. Maar het allerergste vond ik een collega die mij nooit liet uitspreken. Aaaargh, zo irritant. En nu maar hopen dat ze dit niet lezen.. 😉

Als ondernemer kom ik veel bij bedrijven en ik merk dat irritaties vaak niet worden uitgesproken onderling. Zonde, want ik heb inmiddels ook geleerd dat het super fijn is als je het gesprek met elkaar aangaat en eerlijk bent tegen elkaar. Die openheid naar elkaar kan zo fijn zijn. Dit versterkt alleen maar de band met de collega’s. En hoe fijner de band is, hoe meer werkplezier je ervaart. Dat gun ik ook eigenlijk iedereen, vandaar ook mijn mooie missie.

Zoek jij een impactvolle keynote om je teamdag mee te versterken? Eentje die blijft hangen...?

Wil jij nog meer dan alleen bewustwording creëren?

Boek dan de aanvullende teamsessie:

De keuze met het meeste resultaat: we gaan na het beluisteren van het verhaal aan de slag met  oordelen en aannames. Het team gaat aannames en oordelen uitspreken en controleren bij elkaar, feedback geven en complimenten. Een impactvolle sessie waarin het team dichter tot elkaar komt. Gevolg: Verbeterde, fijnere werksfeer met meer begrip voor elkaar. 

Inclusief voor- en nagesprek.

Investering:  2995 euro

Maak als organisatie indruk met mijn impactvolle keynote op jouw bedrijfsevent